Akateeminen yrittäjäkoulu - Tilastokatsaus 24.6.2016

Arvoisa lukija

Olemme tuottaneet tilastokatsauksia koko toimintamme ajan. Tavoitteenamme on ollut tuoda esille sitä, ketä tietotarjontamme kiinnostaa ja miten kysyntä laajenee erilaisissa ryhmissä ja myös alueellisesti kunnissa ja maakunnissa. Tapahtuneesta kehityksestä olemme iloisia ja ylpeitäkin.

Yrittäjyyden oppeihin rekisteröityminen on kasvanut vuosi vuodelta. Ensimmäisenä Suomessa toteutettu ja tähän saakka maksuton yrittäjyyden tietopalvelu avattiin 21.1.2000 klo 16.00. Vuosien aikana tuotetut katsaukset ovat tiivistäneet tapahtuneen muutokset.

Tässä yli 16 vuoden tarkastelussa tiivistämme tapahtuneen kehityksen pääosin viisivuotisjaksoihin. Katsaus tuo esille sen, miten sivuillamme on vierailtu ja millaiset ryhmät ovat rekisteröitymisen kautta osoittaneet olevansa yrittäjyyden opeista kiinnostuneita.

Akateemisen Yrittäjäkoulun kautta olemme vahvistaneet yrittäjyyden virettä, herättäneet yrittäjyyden kiinnostavuutta omakohtaisena valintana ja myös aktiivisuutena omalle työuralle toisen palveluksessa. Omaa yrittäjän uraa lukuisat henkilöt parhaillaan pohtivatkin. Yrittäjyyden oppien tarjontaa olemme pitäneet tärkeänä siksi, että kasvu yrittävyyteen ja yrittäjyyteen edellyttää perustietoja kaikilta, jottei ihan sokkona tarvitsisi tehdä urapäätöksiä elämän eri vaiheissa.

Yrittäjyys on tätä päivää ja tulevaisuutta

Tänä päivänä ei ole enää outoa lukea lehdistä, kuulla radiosta tai katsoa television eri kanavilta tarinoita toimivista yrityksistä ja kokeneista yrittäjistä tai uusista yrittäjäksi ryhtyneistä henkilöistä. Aloittaessamme tilanne ei ollut yhtä auvoinen: yrittäjyyden henki ja arvostus olivat silloin vasta heräämäisillään.

Nyt yrittäjyys on hyväksytty yleisesti. Omakohtainen yrittäjyys ja sisäinen yrittävyys ovat tätä päivää. Tulevaisuudessa trendi vain vahvistuu. Tästä on perusteltua olla tyytyväinen kaikkien osapuolten aiheesta keskustelevien, myös marginaalista pakkoyrittäjyyttä eri yhteyksissä etusijalle tuovien tahojen.

Yrittävyys ja yrittäjyys on sisällämme meissä kaikissa. Kysymys on vain siitä, milloin se tulee esiin ja missä muodossa. Aika näyttää. On hyvä muistaa, että jokainen päivä on yrittäjämielen päivä ja uusi mahdollisuus.

Katsaus on viimeinen tässä muodossa

Tämä viimeinen tilastokatsaus on näkymä nettikouluumme ja kertoo vuosien varrelta muutoksista. Vierailut sivuilla ovat kasvaneet tasaisesti ja se osoittaa sivuja hyödynnettävän useaan otteeseen. Yrittäjyyden opit ja muut sivut ovat ylläpitäneet kiinnostusta. Huomattava on se, että kenenkään rekisteröityneen tietoja ei julkisteta tässä katsauksessa, eikä saatuja sähköpostiosoitteita luovuteta kolmannelle osapuolelle missään tilanteessa. Tämä luottamuksellisuuden periaate pätee myös jatkossa, vaikka muutoksia onkin tiedossa.

Kiitän kakkia yrittäjäkoulussa tietoaineistoja hyödyntäneitä rekisteröityneitä ja sivuillamme vierailleita silmäilijöitä..

Eteenpäin yhdessä yrittäjyyden hengessä!

Mikkelissä 24.6.2016

Antero Koskinen