Suvivirsi soi 2013 huhtikuussa

Lokakuun 1. päivänä vuonna 1999 käynnistyi ensimmäinen Yrittäjän MBA –kumppanuusohjelma. Kun kymppikurssi nyt 26.4.2013 sai todistukset, valmistuneita on 117 eli lähes 70 prosenttia aloittaneista.

Tavoitteista ja toteutuksesta

”Kun aloitimme valmennustoiminnan, julkilausuimme pyrkimyksemme seuraavasti: Yrittäjän MBA -ohjelmat vahvistavat osallistujien osaamispääomaa, kilpailukykyä sekä keskinäistä vuorovaikutusta ja verkottumista luomalla ja ylläpitämällä kolmen vuoden ajan tiivistä kanssakäymistä korkeatasoisen koulutuksen ja tutkimuksen ehdoin.

Ohjelmaa käynnistämässä olevien professoreitten kanssa olimme ennakkoluulottomia, halusimme katsoa eteenpäin - yli erilaisten kasvun kynnysten. Julkilausuttua pyrkimystämme olemme halunneet vaalia koko tämän lähes neljäntoista vuoden ajan, minkä ohjelma on ollut toiminnassa.

Valmentajina vuosien varrella on toiminut nelisenkymmentä professoria ja erityisasiantuntijaa yliopistoista ja korkeakouluista. Erään professorin sanoin: ´Laadusta ei tingitä, eikä lihaa säästetä´. Ainakaan kurssilaisten istumalihaksia ei ole säästetty.

Yrittäjän MBA –valmennus on ollut haastava suoritus vaativien työtehtävien ohessa ja rinnalla kaikille valmistuneille”. Mm. näin totesi KTT, dosentti Antero Koskinen avauspuheenvuorossaan.

Todistusten jako

Tieteellisen neuvoston puheenjohtaja, professori Vesa Routamaa jakoi todistukset seitsemälle valmistuneelle yrittäjälle ja johtajalle. He ovat Markus Erkkilä, Linda Huhtinen, Tarja Kopra, Esa Lahdenpää, Heli Mesiäinen, Taina Pennanen ja Esa Toivonen. KTT Marketta Koskinen kiinnitti valmistuneiden rintapieliin Avainliput ulkoiseksi merkiksi valmistumisesta.

Onnitellessaan valmistuneita professori Routamaa toi esille mm. ne vaatimukset, joihin työelämä haastaa kaikki ja joka päivä. ”Luovuutta ja innovatiivisuutta, uusien ratkaisujen ja toimintatapojen etsimistä tarvitaan joka päivä. Ryhmätoiminnassa tarvitaan myös sen oivaltamista, että me ihmiset emme ole persoonaltamme samanlaisia. Tämän oivaltamisen voi kääntää ´rikkaudeksi´ ja valita työryhmiin erilaisia ihmisiä, siten erilaiset näkemykset voidaan kääntää yritystoiminnan hyödyksi.

Kolmen vuoden uurastus ei ole vain todistus, vaan ennen kaikkea lisääntynyt kyky hankkia tietoa, ratkaista ongelmia ja tehdä yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa. Tieto vanhenee, mutta nämä taidot eivät”.

Suvivirsi ja Oltermannin puheenvuoro

Valmistuneiden kuoron esittämään Suvivirteen yhtyi koko Sali, sukulaiset ja ystävät. Taputukset kuorolle kuuluivat perinteisesti ohjelmaan.

Oltermanni, yMBA Esa Toivonen totesi puheenvuorossaan mm. että: ”Mitään todella merkittävää harvoin syntyy yksin tekemällä. Toisaalta mitään todella merkittävää ja tärkeää harvoin kannattaa yksin tehdäkään. Siksi olemme täällä kaikki yhdessä.

Takuuvarma keino säilyttää itsensä luovana on opetella jotakin uutta. Kuluneet vuodet ovat tehneet opinnoista matkan itseemme. Ja tänään saamme arvokkaat matkaliput uusiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Me emme enää lyö päätämme seinään – kun kerran meille täällä on neuvottu ovi mistä kulkea.

Erityiskiitos kaikille, jotka ovat meihin matkallamme uskoneet, tukeneet ja ohjeillaan eteenpäin auttaneet. Haikeus jää meidän kaikkien sydämeen ja silmäkulmaan.”

Vapaa sana

Professori (emer.), Tieteellisen neuvoston jäsen Markku Lahdenpää kertasi Yrittäjän MBA –ohjelman perustan vahvuuksia. Hän toi esille useiden yritysten mukana olon alusta alkaen ja maan parhaimpien professoreiden kiinnostuksen toteuttaa ohjelmaa. ”Verkostoituminen ja sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin on ollut todella tärkeää kaikkina näinä vuosina. Lämmin kiitos kaikille mukana olleille osapuolille!” Valmistuneita onnitellessaan Lahdenpää muistutti siitä, että ”Tieto on kuin pallo. Mitä suurempi se on, sitä pitempi on ihmetyksen kehä sen ympärillä”.

Perheyrityksiä huoltoasema- ja öljyalalla lähes 30 vuotta palvellut yMBA, KTM ja nykyisin myös tohtoriopiskelija Hannu Laitinen kertoi opiskeluprosessin muuttaneen johtamistapaansa yrittäjämäisempään suuntaan. ”Erityisesti yrityskulttuuriin perehtyminen vaikutti käänteentekevästi tapaani työskennellä. Yrittäjämäisen innostava ilmapiiri yMBA nelosella (2002-2005) oli voimaannuttava kokemus: se kannusti jatkuvaan opiskeluun. Annan suuren kiitoksen ohjelman vahvalle luennoitsijaporukalle. Se avasi ovet myös akateemisen oppimisen maailmaan.”

Kuohuvat ja maukkaat päättäjäiset

Tilaisuuden päätteeksi valmistuneiden kunniaksi kohotettiin kuohuvat maljat, lausuttiin laajemmin onnittelusanoja, kukkia ja muita lahjoja myös luovutettiin. Tilaisuus oli lämminhenkinen ja päättyi maukkaisiin ruokapöydän nautintoihin.

Kuvagalleria

Sulje